local issues

Local Media, Regional Sensitivities

Reporting West Papua’s Independence Movement
in the Papua New Guinean Press

Patrick Matbob
Evangelia Papoutsaki

The media in their privileged position as the makers and shapers of public
opinion have a responsibility to ensure fair and balanced coverage in the
context of crisis situations in the Pacific—for refugees in Nauru and Manus
Island, those on the borders of PNG and West Papua, IDPs in Fiji and the
Solomon Islands (Action, 2002: 1).

est Papua’s struggle for independence from Indonesia has gone

\ x / largely unnoticed by the international media. It is sporadically

covered by the neighbouring and regional media, usually in

times of crisis when there are clashes between Oganisasi Papua Mederka

(OPM) and Indonesian armed forces, or when there are protests against

the Freeport McMoRan mining company that operates the world’s biggest
gold deposit.

When covering the issue, news media need to contend with the geo-
political complexities involving Indonesia’s growing political influence in
the region. This influence discourages neighbours and the international
community from taking a position on what is considered a national matter
out of fear of destabilising the country and the region.

There has been a major shift in coverage over the last 20 years indicat-
ing a decline in stories on West Papua and a general lack of interest from
Papua New Guinea media to invest time and effort for proper coverage.
The decline in media coverage today is not easily justified considering that
PNG is the only neighbouring country that shares not only land borders
but also a Melanesian heritage with West Papua and is currently hosting
several thousand West Papuan refugees. The assumption is that this is due
to regional geopolitics (PNG’s increasingly closer relationship with Indo-

An earlier version of this chapter was published at the Pacific Journalism Review, under
the title “West Papua ‘Independence’ and the Papua New Guinea Press”, 2006, 12(2),
pp. 87-105.

135



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

uImup) 29 ud([y :AaupAs *(11x *d) upy| 794028 spisauopuy “(S86T) 7Y ‘@UI0GSQ :22IN0g

no— //\MWW SUIW
<8
Spuels| »
8 — puelqos] W
;‘ll"‘{'.!-';lﬁ
.9
maN"
%c& Q

oY

‘pauue|d pue 1uasaid
'sa)is uonesBiwsuel]

00—
wy00g 0 :9|eas§

gUWIL
\lﬂﬁu CPe o d‘\;w\.

VITVYLSNY wsomer | ﬁv

f 5 w@v W BLENR[
\:{
o o zw_ _%4/ S /
1/e118 sasiof A e e )
AQsal0y MOg - | e &@: /
Emm 0sJEpNg SO
endeg o 4in9 oxnesapy iy, o OPOLod VISINOGNI
~
aeq dJUIAOL] ».,
ulaisspy spues|
. - T ny
——— VaNIND M3IN %
Buspepy VNdvd ;¢ w\,,\
| e L - K
T
v2UB15I8D N ‘
4 . ljejoieuz

eindeAep

svegh oo sasg T -
der

puejs| ua
uemouely

. 1
pucis| 1213 N Pugs 0
spue|s| uaINOYIS Ho o o0
ueasQ ai4oed N

) T T spuegs| 0861RM

HNd UM siaplog s.ended 1sop) JO depy
L2 3dNOld

136



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

nesia and Australia’s influence on PNG’s regional politics) and a general decline in
journalism practice in the PNG media.

A comparative content analysis of three PNG newspapers at two different time
frames was carried out in order to study the shift in press coverage. In addition,
in-depth interviews with journalists involved in the reporting of West Papua were
conducted in order to better understand the media’s role in covering the neighbour’s
independence movement. Interviews with West Papuan individuals living in PNG
focusing on first-hand accounts and their perceptions of how they are represented
in the PNG media contributed significantly to the researchers’ understanding of the
situation.

The West Papua conflict

A former Dutch colony known at different times with different names, Netherlands
New Guinea (until 1962), West Irian (1962—1973) and Irian Jaya (1973-2000), Papua,
as it is currently internationally recognised, is a province of Indonesia and the other
half of the island of New Guinea. It borders the independent state of Papua New
Guinea to the east. Those who do not recognise the legitimacy of Indonesia’s claim
to Papua refer to the area as West Papua (New Internationalist, 2002: 13; Osborne,
1985).

When the Dutch ceded the Dutch East Indies to the Indonesia Republic in 1949,
they excluded Dutch New Guinea on the premise that it was geographically and
ethnically different and that it should eventually be given self-determination. They
started preparing the territory for independence in the fifties and encouraged the
setting up of the first Papuan parliament that was expected to design and implement
full independence by 1970. The New Guinea Council decided on the national symbols
including a national anthem, flag (Morning Star) and on the country’s new name
that was to be West Papua (ibid.). However, Cold War politics determined the fate of
West Papua. The United States, concerned about the potential rise of communism
in Southeast Asia, put pressure on the Netherlands and Australia to change their
position that supported West Papua’s independence. This resulted in the surrender
of the Dutch territory to Indonesia (see Osborne, 1985; Budjiardjo and Lien Soei
Liong, 1983; Rumakiek, 2004).

In an agreement signed by Indonesia and the Netherlands, and ratified in the
UN in 1962, it was stipulated that authority would transfer to a UN temporary
Executive Authority that would eventually hand the territory to Indonesia in 1963
until such time as an UN-conducted “Act of Free Choice” could determine the West
Papuans’ will. What followed was the end of the New Guinea Council’s work by the
Indonesian government, which forbade the use of any national symbols. Resistance
was organised around that time and the Free Papua Movement (OPM, Organisasi
Papua Merdeka) was set up in 1964 (ibid.). West Papua was formally annexed by
Indonesia under the controversial Act of Free Choice sponsored by the UN in 1969;
a decision based on the voting of tribal leaders who were forced to vote in favour
of Indonesia’s rule (ibid.). Sydney Morning Herald’s editorial on this event, titled
“Neo-colonialism” argued against this decision and foresaw the arising issues:

137



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

The alternative to an Indonesian colony is an independent West New Guinea, aided
by the UN, by the Netherlands and by Australia and looking forward ultimately to
political association with an independent eastern New Guinea. In realistic terms, by
ignoring the fact that New Guinea is ethnically and geographically an entity and that
all the “musyawarah” [an Indonesian word describing a process of decision making
by consensus] in the world cannot turn Melanesian Papuans into Indonesians, we
are helping to prepare the ground for a Papuan irredentist movement and laying up
grave trouble in store for New Guinea and consequently for ourselves (quoted in
Osborne, 1985: 47).

The Australians were concerned about the impact this might have on the east-
ern part of the island that they administered under UN mandate and which they
were preparing for independence. However, bigger regional politics overrode these
concerns. Since then, West Papuans have strived for their independence with an
on-going conflict that has resulted in several thousands of refugees.

The unspoken element in the argument against or for West Papua’s independ-
ence was and has been the rich mineral resources of the region (Martinikus, 2002:
20). West Papua has the world’s largest copper and gold mine, operated by the US
company Freeport-McMoRan Copper & Gold and is the Indonesian government’s
biggest tax-payer (New Internationalist, 2002: 12). The latest protests against the mine
in March 2006 were extensive, with several victims of violence and were indirectly
linked to the issue of independence (Pacific Media Watch, 17 March 2006).

Today, there are reports of serious human rights violations by Indonesian army,
militias and Islamic militants (e.g. Laskar Jihad) (New Internationalist, 2002; 2005:
4-5; Martinikus, 2002: 59; 2006). In the last decade, Indonesia has also accelerated
its transmigration programme in an effort to consolidate further Indonesian rule of
the region (ibid.).

There have been some efforts from the Indonesian government in the past to
address the West Papuan issue. During the Abdurrahman Wahid administration in
2000, West Papua gained a special autonomy status. He helped fund the Congress
from which a united West Papuan independence movement emerged. However, this
new “softer” policy changed when Megawati Sukarnoputri took over power, which
saw the region subdivided into smaller provinces (New Internationalist, 2002: 10;
Rumakiek, 2004).

Indonesia sees itself as the legal successor to all territories of the former Neth-
erlands East Indies. It argues this on an international principle, which asserts that
boundaries of nascent post-colonial countries conform to their pre-sovereign ones
(Embassy of the Republic of Indonesia in Port Moresby, 2001: 3). As far as West
Papuans are concerned, West Papua is a case of Asian colonialism (West Papuans’
interview with authors, 9 May 2006; see also the Kennedy Report on West Papua,
2006). This was also the sentiment of regional leaders who had condemned the
transfer of West Papua to Indonesia as an Asiatic colonialism (Somare, quoted in
Osborne, 1985: 44).

However, despite the interest and moral support, only Vanuatu has taken con-
crete action by allowing West Papuans to open an information office in its capital
(Rumakiek, 2004). The general feeling as expressed by the OPM’s international

138



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

spokesman, John Ondowame, is that as long as countries of the Pacific Islands do
not support the issue of West Papua, the issue will never go beyond the regional
borders (Pacific Media Watch, 11 April 2006).

Australia’s decision to grant asylum visas to several West Papuan refugees early
in 2006 caused a heavy diplomatic rift and media-based backlash between the two
countries. Australia’s subsequent efforts to minimise the harm over the granting of
asylum visas by trying to reassure Indonesia that they were not trying to undermine
its sovereignty and territorial integrity indicates Indonesia’s strong political influence
in the region. Papua New Guinea was involved in this process as some more West
Papuans tried to reach Australia via PNG. Once more, a crisis put West Papua on
the regional media’s map.

West Papua and foreign media

Itis an undeniable fact that the West Papuan struggle for independence is one of the
least reported conflicts both regionally and internationally. Tim Sharp calls the West
Papuan struggle one of the Australian media’s most neglected areas of coverage in
more than three decades (2006).

Even when West Papua becomes a story in foreign media, the focus often gets
away from the actual cause of the conflict, hijacked by regional politics played at a
higher diplomatic level between governments and other organisations and with not
enough West Papuan voices heard.

The lack of information on West Papua is also largely due to restrictions imposed
on foreign journalists seeking to travel to the region. Previous records indicate Indo-
nesian state efforts to obstruct the flow of information about West Papua to both
Indonesian and foreign media, as McDougall reported in the late 1980s.

The official blackout is more effective than the one for East Timor. The Indonesian
press remains under tight strictures not to become curious about, much less report,
anything about armed conflict, casualties, or even detentions in Irian Jaya. Conse-
quently, the ... conflict in Irian Jaya is as unknown to most Indonesians as it is to most
foreigners (quoted in Kirsch, 2002: 72).

The availability of local information through West Papuan media is also limited.
Local papers, like Cepos Cederawasih Pos and Tifa Irian, both in Indonesian, are
owned or run by Army/TNI and politicians (Werror, interview with authors, 9 May
2006; Pacific Media Watch, 5 May 2006). Press freedom is absent when reporting
on local matters.

According to Martinikus, an Australian journalist who visited West Papua in
2002, the region’s remoteness and the Indonesian military have made it very difficult
for journalists to visit the area. Journalists requesting visas to travel to West Papua
often have their requests denied. To travel undercover is to risk arrest, which has
become increasingly common. Journalists who do succeed in entering the area are
heavily monitored and intimidated (Martinikus, 2002: 54; FPcN, November 2005;
Mote, 2007). The Jakarta Foreign Correspondents Club confirmed in February 2006
that for more than a year no foreign correspondent had received permission to go
to West Papua. Restrictions have been in place for some time, with temporary press

<<AQ: Is “c” lower case in FPcN?>> 139



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

cards clearly indicating that they are not for visits to Aceh or Maluku (Martinikus,
2006).

Many journalists have also been deterred by the mysterious deaths of journalists
and arrests and torture of human rights workers (Evans, 2004). The death of Mark
Worth, a PNG-born Australian journalist, in 2004 by unknown causes in West Papua
was treated as suspicious as it came two days after the announcement by ABC televi-
sion of the screening of his documentary Land of the Morning Star. It was believed to
be linked to the footage screened by Australian channel SBS’s Dateline programme in
2003 of OPM leaders making appeals to the international community to help bring a
peaceful solution. Two days after the programme, several West Papuans, including
one of the leaders seen in the film, were killed in a raid by Indonesian army (Asia
Media, 2004).

The ban on all foreign media, churches and NGOs was enforced on the argu-
ment that their presence in West Papua would “encourage Papuans to campaign
on issues of human rights” (IFJ, 2006). The International Federation of Journalists
complained to the Indonesian government about the ban, stating that “the silencing
and censoring of the media will only fuel misinformation and foster conditions for
abuse, mistreatment and corruption” and that “the denial of foreign media access
to West Papua suggests an attempt to conceal human rights abuses” (ibid.).

It is in this information-poor environment that the West Papuan conflict has
been taking place and has largely been overlooked by the regional and international
press. Lack of financial support has held back the OPM and OPM Revolutionary
Council in their activities campaigning for their cause through the media, as the
OPMRC chairman, Moses Werror, has argued (e-mail communication with Papout-
saki, 3 June 2006). The long struggle has drained the resources of many West Papuan
leaders and international supporters. There is information available online through
numerous websites such as the OPMRC webpage set up in Hokkaido, Japan (ibid.).
However, these sources attract those already interested in the conflict and do not
have the same impact as the mainstream media on public opinion.

At least one country in the region, Papua New Guinea, should have been in a
better position to report on the issue of West Papua, mainly because of the large
numbers of refugees living along and inside its borders and the cultural affiliation
that bonds these two ends of the island.

West Papua in the PNG press: A content analysis

A content analysis of the Papua New Guinea press provides a comparative view of
variations in coverage. It focused on the press, taking two newspapers during two
different time periods: The Times of Papua New Guinea (weekly, English) and Post-
Courier (daily, English) during March-May 1984 and The National (daily, English)
and Post-Courier in March-May 2006. These two periods were chosen, as they both
featured a refugee crisis, albeit of a different scale, involving PNG and Australia
in different degrees. Therefore, most attention is paid to stories relevant to West
Papuans as refugees/asylum seekers to make the content analysis of the two periods
more comparable.

140



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

The Times ceased publication in the mid 1990s but it is used in the content
analysis to indicate the difference in weekly newspapers in terms of in-depth cover-
age and the impact of its absence in recent West Papua coverage. The National is
used only in the second time period as it started publishing in 1993.

TABLE 7.1
Content analysis criteria

National/Regional Section of the newspaper

international news

News type Hard news, feature

Prominence Front page, pages 2-3, pages 4-5, other sections

Source by by-line PNG journalists, foreign correspondents, international news

agency, no by-line

Source by voice heard  West Papuans: OPM/refugees/others, PNG individuals/
organisations
Government and other authorities: Indonesian, PNG,
Australian, UNHCR, Churches, other

Focus WP, WP/Australia, WP refugees/Australia, Indonesia/
Australia, Indonesia/PNG, WP/PNG, WP refugees/PNG,
other

These criteria were defined partly on a preliminary content analysis that indicated
what stories were covered and partly on the understanding of the authors of what
elements would be important in covering this issue. Each newspaper was analysed on
its own and compared against the other and both sets of newspapers were compared
in terms of time coverage.

The main hypothesis was that PNG press coverage of West Papua has declined
over the years and this is due to regional geopolitics and a general decline in jour-
nalistic professional standards in the PNG press. Other assumptions put forward
were: PNG press current cover of West Papua is minimal; West Papuan refugees
in PNG have been receiving inadequate cover by PNG media; PNG press cover of
West Papua is influenced by PNG’s relationship with Indonesia; PNG press relies
heavily on international news agencies, Australian media cover and official sources
on covering the West Papuan situation.

The findings

The findings from the March-May 2006 content analysis when compared with the
same period in 1984 confirm the main hypothesis, which indicates a dramatic decline
in number, length, direct and multi-sourcing and voices heard in the covered stories.
The following break-up of the findings by time period and newspaper provides more
supporting details.

141



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

March-April 1984: The Times, Post-Courier

The total number of stories run by the Times of PNG and Post-Courier in the March-
April period, 1984 on West Papua was 133 not counting opinion and editorial pieces.
A selection of 73 stories directly relating to refugees and border crossers were chosen
for analysis. These stories were illustrated by 47 photographs and graphics.

Of the 73 stories, 66 were hard-news stories and The Times had seven feature
stories containing detailed interviews, excerpts of speeches and background pieces.
A total of 20 stories made the front pages, and 36 were on the second and third pages.
The rest of the stories appeared on local pages inside both newspapers.

Most of the stories in the papers (totalling 38) were written by PNG journalists but
interestingly, a high number of stories had no by-lines (27). The lack of by-lines could
be attributed to the policy of the newspapers. Foreign correspondents contributed two
stories while international news agencies had five stories in the Post-Courier.

For source by voice(s), the majority of the stories (52) had a single source; fol-
lowed by 18 stories based on two sources and only six had multiple voices. In most
of the stories, the voices of the PNG government dominated (17), followed by Indo-
nesia (14) and PNG organisations (14). The voices of these organisations were all
concerned about the refugees. The voice of OPM (6) is next, followed by refugees
(4), PNG individuals (4), churches (4), others (4), Australia (3) and UNHCR (2). The
voices of PNG organisations are prominent here because law organisations, students,
and other government and private agencies became involved in the issue.

With regard to the focus of the stories, West Papuan refugees/PNG dominated (40),
which is expected considering the period was the beginning of the mass exodus of the
10,000 refugees into PNG. As a result, Indonesia/PNG had the next highest focus (11),
as the two countries debated the plight of the refugees. West Papua/PNG had the next
highest focus (7) as well as West Papua (7) and that was because The Times featured the
OPM struggle prominently. Focus on Indonesia/Australia was minimal (2) and West
Papua/Australia (1). There were six stories that focussed on the Dutch/West Papua and
West Papua/Indonesia, which were not part of the criteria in this analysis.

One can conclude that in 1984 there was comprehensive coverage of West
Papua generated by the high number of activities happening on the border of PNG
and Indonesia and a massive movement of refugees across to PNG. The journalists
covered stories on the ground at the border, across in Jayapura and also as far as
Jakarta. Media organisations moved journalists around and provided good contacts
and sources.

Among the prominent voices of the PNG and Indonesian government authori-
ties, organisations in PNG also featured equally. These reflected the interest that
groups like the university and tertiary students, lawyers, provincial governments,
fundraising groups and Red Cross had in the refugee issues and came out in the
media in support for their well-being.

March to April 2006: The National, Post-Courier

There were a total of 70 stories and two photo stories. The photo stories, both by
AAP, were included as they were the only news that made front page. One picture

142



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

showed East Awin camp refugees being transported and was accompanied by a
small caption demonstrating the difficult transportation conditions in the area. The
other pictured West Papuan demonstrators during the demonstrations against the
Freeport mining company in Jakarta on 28 February 2006. It was accompanied by
a largish caption.

The Post-Courier had 43 stories, of which 12 were in the national news sec-
tion and 31 in the regional news section. The National had almost half the stories,
with 25 plus the two photo stories. Only four were in the national news section and
21 in regional. Regional news dominated the West Papua coverage because of the
West Papuan asylum seekers’ arrival in Australia and the subsequent diplomatic rift
with Indonesia, which dominated the coverage. Although there were cases of West
Papuans crossing the borders to PNG, some on their way to Australia, these stories
received much less attention.

Almost all the stories in both newspapers were hard news, except for two articles
in the opinion section of The National on the Australian/Indonesian diplomatic rift,
one on the latest West Papuan unrest and another one in the weekend section on
a missionary’s work with West Papuan refugees in PNG. In terms of prominence,
most stories were on pages 4 and 5 and in other sections of the newspapers and with
some exceptions, most were short articles with many coming under “briefs”.

When it came to source by by-line, the majority of the stories were from inter-
national/regional news agencies, mostly from AAP (57 stories, plus the two photo
stories). Only seven had PNG journalists’ by-lines with another eight PNG national
news stories with no by-lines. Some of the stories without by-lines could have been
sourced from international news agencies as there was little or no direct reporting
from a PNG source.

Regarding source by voice(s), the majority of the stories (43) were based on a
single source, followed by stories with two sources. Only 12 were multi-voice. In
most stories, these sources were officials (government and other authorities) with
the Indonesian government dominating (35), and Australia coming second (16); PNG
government and other authorities were voiced in nine stories, while West Papuan
refugees were voiced in only eight stories and mostly through representatives (law-
yers, human rights activists). Both newspapers followed a similar pattern.

Regarding the focus of the stories, the Indonesian/Australian dispute over the
recent asylum seekers was the dominant focus point (27) with stories on the recent
unrest in WP and the demonstrations against Freeport coming second (20, plus one
photo story). While both newspapers followed similar patterns in their regional news
stories, the Post-Courier devoted more stories (9) in its national news section on
recent WP refugees in PNG. Most of these stories concerned the uncertain identity
of three Indonesian citizens washed ashore on a PNG island north of the country.
Over the period of three months, it never became clear if these individuals, initially
thought to be fishermen, were in fact West Papuan students from Jayapura fleeing
the recent unrest.

The dominant voices in these stories were from the Indonesian Embassy in Port
Moresby and PNG police and other authorities. The only story on PNG’s policy
regarding West Papua and Indonesia was reported also by the Post-Courier. Titled

143



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

“Rethink Papua Policy’, it was based on a press release by Opposition Leader O’Niel.
It argued that PNG’s non-interference policy on political issues in Indonesia’s Papuan
province needed to be reviewed and stated that “the present policy of appeasement is
based on fear towards Indonesia” (Rheeney, 2006a). This is the only news indicating
the nature of PNG and Indonesia’s connection, implying an unequal relationship.

There were only two stories and the one front-page photo story on the existing
refugees in PNG and their living conditions. The Post-Courier devoted a “brief” in
the national news section on West Papuan refugees living on Manus island getting
access to safe water (Thursday, 13 April: 3). The National devoted a feature article
by Lloyd Jones, AAP PNG correspondent, on a missionary working in East Awin
refugee camps. Although the churches are the main service providers in the area,
and they certainly deserved to be heard, it is interesting that the journalist chose to
focus entirely on the voice of the missionary without letting the refugees voice their
issues directly.

Summarising the findings from the comparison of the two newspapers, most stories
were dominated by regional hard news originating from international news agen-
cies (mostly AAP), were short and with almost no in-depth analysis of the issues
mentioned, had mostly single sources, with the Indonesian government/authorities
being the dominant voice, followed by Australia, and mostly focused on the relation-
ship of Indonesia/Australia, neglecting to give voice to the West Papuans either as
refugees or in any other capacity. This shifting coverage of West Papua in the PNG
press indicates a shifting relationship not only between the two parts of the island
but also between PNG and Indonesia.

West Papua and PNG: A shifting relationship

In 1969, Papua New Guinea’s current Prime Minister Sir Michael Somare, then a
member of the Papua and New Guinea’s Territorial Assembly, accused Australia of
maintaining “concentration camps” along the border for West Papuan asylum seek-
ers. He told the Assembly:

We often hear the UN condemning European colonialism but it never thinks of
condemning Asiatic colonialism, and this is what is happening now on our border
and it is colonialism on the part of Indonesians (Osborne, 1985: 44).

Somare was later to become a leader that Indonesia would call “a good friend”.
He was responsible for establishing the bilateral relationship with Indonesia two
years before independence, followed by a Treaty of Mutual Respect, Friendship and
Cooperation signed in 1986 (Obsorne, 1985). The treaty has been responsible for a
much closer relationship between the two countries’ military forces at the border.
Kilvert, an Australian journalist, has written of the close relations between the PNG
and Indonesian military forces based on the border, often involving rewards given
to local PNG Defence Forces commanders, intelligence officers and federal MPs for
their cooperation (Martinikus, 2002: 8; Map, 2001). The predicament that Somare
found himself in, from being a critic to a friend of Indonesia, is one that is shared by
other Melanesian leaders and people in PNG. Most Papua New Guineans sympathise

144



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

with and support the cause of their Melanesian neighbours in West Papua but are
forced to also acknowledge Indonesia’s sovereignty.

The PNG media have also found themselves in this situation when reporting
on West Papua-related stories, especially the West Papuan refugees issue which
has been a regular feature since the West Papua/Indonesia conflict began. What
identity to give to the West Papuans fleeing across the border was a dilemma the
government of PNG and the media had to decide on. In order to avoid offending
Indonesia, the PNG government chose to call these people “non-traditional” or
“illegal” border-crossers, although the status of the West Papuans fulfilled the criteria
of being classified as refugees (Osborne, 1985: 102). This has resulted in conflicting
descriptions of the fleeing West Papuans who would sometimes be referred to both
as border crossers and refugees. For example on 29 February 1984, a Post-Courier
headline on page 2 announced “Future of Irian Jaya refugees in doubt” while the lead
paragraph of the same story read: “The future of Irian Jayan border crossers is still
uncertain, according to the Justice Minister, Mr Bais” The Indonesians preferred
the safer term “border crossers” (used to describe traditional crossers) to refugees
which would attract UNHCR and the world’s attention.

The number of West Papuans fleeing their homes and coming into Papua New
Guinea rose dramatically in 1984 presenting a dilemma for the PNG government. Not
wanting to upset Indonesia, the PNG government not only refused to recognise these
people as refugees but also went to the extent of prosecuting them for illegally crossing
the border with a view to repatriating them. The general reaction in PNG was one of
outrage and the government was heavily criticised (Post-Courier, 1984: 3).

Osborne points out that for many months the PNG government prevented
UNHCR access to the refugees in the hope of preventing the issue being interna-
tionally recognised. It also stopped the churches and NGO groups from providing
humanitarian aid. However, the PNG media was generally sympathetic with the
plight of the West Papuan refugees, and continued to highlight the issue. There was
a serious backlash to the government policy of playing down the growing refugee
problem when, in August 1984, Pastor Roy Woods of the Evangelical Church of Papua
revealed through the member for North Fly, Warren Dutton, that 51 refugees had
starved to death in one of the camps.

The report was published by the Post-Courier (August 13, 1984) and in September
27, graphic pictures of starving and dying women and children at the camps were
displayed in The Times of Papua New Guinea juxtaposed with a headline that read:
“Holiday camps?” A few weeks before, a PNG government Foreign Affairs official
had said: “We do not want people coming across the border for a holiday” (Toga-
rewa, 1984). The PNG government was stung into action, recognising the crossers
as refugees and allowing UNHCR to become involved.

There are currently 10,400 West Papuan refugees in PNG, of which 3400 are living
in East Awin refugee camps while 7,000 are living in eight camps close to the PNG
border. The UNHCR and Border Affairs Division of PNG government administer
the East Awin camp while those in other camps who have decided against moving to
East Awin are not recognised as refugees. They get assistance from a few expatriate
staff, missionaries and volunteers who provide basic services.

145



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

According to the UNHCR Country Report Plan for 2006, the PNG government
acceded to the 191 Convention and 1967 Protocol relating to the Status of Refugees
and in 1996 endorsed a “Limited Integration” policy that allowed West Papuan
refugees who had been relocated to East Awin to be granted Permissive Residency
status. As permissive residents they enjoy (conditional) freedom of movement;
can engage in business activities; enrol in PNG schools and tertiary institutions;
and access health facilities. Restrictions include not residing in the border areas of
Western and Sepik Provinces, not engaging in political activities, not having voting
rights and not having the right to membership of political parties.

West Papua and the PNG media

The media in PNG has also not been consistent in reporting refugees’ issues. While
there are currently 10,400 refugees in PNG, very little is being reported about them.
Harlene Joku, a former journalist of West Papuan origin who had written a lot about
West Papua in The Times of PNG and The National said the newspapers did not
usually assign her to cover West Papua. She said she did the stories on her own ini-
tiative. One of her stories was on the refugees in East Awin, which she said she did
because it was the International Year for Refugees. She had to do a proposal letter
to the management and then liaised with the High Commission for Refugees in Port
Moresby to get to East Awin (interview with the author, Matbob, 31 March 2006).
Former editor of The Times Franz-Albert Joku was also concerned about this.

... [TThe media tends to focus more on the plight of people who are in similar situa-
tion elsewhere yet right on our backyard or doorstep or even in our own country in
the case of the many thousands who have been allowed to enter, there is very little
discussion going on to the extent that some of us are beginning to question about
the refugees being held or continue to be held in quarantine camps such as East
Awin for example, we are talking about these camps being opened up many years
ago maybe 15 years ago.

— Interview with the author, Matbob, 31 March 2006

Yet there is regular information about the refugee situation in PNG available on
the UNHCR website that journalists can access, such as stories of constant tensions
between the refugees and Papua New Guinean landowners or PNG government
authorities that rarely get in the media. The refugees are often in a vulnerable posi-
tion and are often mistreated by locals from nearby villages or those authorised to
care for them. Matbob, one of the authors and a journalist with The Times from
1985-89, recalls that while covering West Papuan refugee stories he had to report
about complaints from authorities in Vanimo town about a sex trade between Black
Water refugee women and public servants in Vanimo.

Recently though, a number of West Papuans have started seeking asylum in
Australia rather than in PNG. They seem to attract more regional and international
media attention, which helps publicise their cause as a West Papuan activist stated
recently in the media (Rheeney, 2006). As for PNG, a country that has been vigorously
covering West Papua for many years, there is little coverage of recent happenings.
Whatever is obtained is presented in briefs as regional or international stories and

146



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

not as a local story happening in the neighbourhood. A recent report by Australian
media of plans to divert some asylum seekers back to PNG received no attention in
the PNG media.

The PNG media in their coverage of West Papua have tended to follow the
conventional patterns of news coverage that is defined by the Western journalism
principles of “what is news”. The pattern sees a rise in coverage when there are activi-
ties deemed newsworthy and a decrease when there are no “newsworthy” activities.
As a result, West Papuan coverage in the PNG media tended to increase when there
was a large influx of border crossers into PNG following clashes between OPM
(Organisasi Papua Merdeka) and the Indonesian military and police. A number of
kidnappings by OPM also made news regularly. This meant that there was coverage
in the issues of the only daily newspaper in the country at the time— Post-Courier—as
well as coverage on the national broadcaster that was the Australian Broadcasting
Corporation at the time. The coverage dropped when there were no clashes or border
crossers and limited activity.

While this tends to be the general pattern of coverage, there have also been other
factors that have contributed to putting West Papua on the PNG media agenda. For
instance, the post-war publicity on the decolonisation process in the Pacific region
included West Papua among the emerging nations. During the years of independence
there was also the new breed of educated Papua New Guinean nationalists, some of
whom ended up working in the media and were directly responsible for promoting
the West Papuan cause. These included people like Anna Solomon, former editor
of Wantok Niuspepa and general manager of Word Publishing company; Neville
Togarewa, former senior reporter with The Times of PNG; Franz-Albert Joku, former
editor of The Times; and others.

The foreign media also helped by establishing their own correspondents in
PNG. The Australian media had a significant presence, including Sydney Morning
Herald, Melbourne Age, ABC and AAP (Joku interview with Matbob, 31 April
2006). The presence of these media correspondents among the local journal-
ists meant there was healthy competition for stories, and West Papua was well
covered in PNG and in the region. At the outset, the world’s interest in stories
such as West Papua stemmed from issues of stability in the region and conflicts
among the new emerging independent states and how these were seen in light
of the Cold War conflict in Europe.

Some journalists of the PNG media also had a personal interest in the issue.
These journalists were of West Papuan origin. They had a personal motive for keep-
ing West Papua in the media both locally and internationally. These journalists were
also invaluable to both the local and international media because they had direct
contacts in West Papua who kept them informed despite attempts by Indonesia to
suppress information. They helped to create an interest among their Papua New
Guinean counterparts who were mostly sympathetic with their Melanesian neigh-
bours and ensured that their cause was well covered. It was the PNG journalists (and
some foreign ones) who actually crossed over a number of times into West Papua
to visit OPM camps and write stories about the conditions and struggles along the
border.

147



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

Changes in the PNG media

With the OPMRC headquarters based in PNG, sourcing information should
not be a problem. Its chairman, Moses Werror, living in Madang town for sev-
eral years, has used his base in PNG to promote the cause internationally with
petitions to the UN and the Indonesian government. He commented that while
in the past journalists were in touch with him, this has changed in the last few
years (e-mail communication with Papoutsaki, 3/5/06; 4/5/06). This shift has
many causes.

From the early 1990s onwards, the presence of foreign correspondents in PNG
began to fade as their offices closed. Conlflicts erupting in other parts of the world
meant that media organisations began concentrating scarce resources away from
the Pacific region.

In Papua New Guinea, the vibrant free press has faced a number of challenges,
including two attempts by the government to control the media with the Ramoi media
bill in 1987 and the Chan’s Constitutional Review Commission in 1996 which were
largely unsuccessful because of public opposition (Dorney, 1999). The independent
press’s heavy reliance on government advertising was seen to undermine editorial
independence in newsrooms (Solomon, 1995). Politicians have continued to blame
the media for being responsible for PNG’s poor image overseas and the govern-
ment has remained reluctant to issue visas to foreign journalists to cover stories in
PNG.

There have also been changes within PNG affecting the local media, with the
demise of the premier weekly newspaper, The Times of Papua New Guinea and the
daily Niugini Nius, while the national broadcaster NBC, funded by the government,
was virtually crippled by funding cuts. The Times of Papua New Guinea and its sister
paper Wantok had provided regular and in-depth coverage of West Papua and, in
general, stories to do with justice, law and order, and environment issues. There has
also been a shift in the focus of the media, especially the radio stations, with the
opening up of commercial radio stations that included FM 100 and the PNG FM
stations. These stations place more emphasis on entertainment rather then news
and information.

Many of the key journalists (named above) who were responsible for the
coverage of West Papua in the early years moved on to other occupations. The
journalists who replaced them were young journalism graduates who did not have
the same background knowledge and experience on the West Papuan issue. The
contacts that the journalists had when covering West Papua seem to have faded.
One such contact in Madang remarked that the prolonged struggle may have
been a reason why the interest of the PNG media has waned (Werror, interview
with the authors, 9 May 2006).

The current limited coverage of West Papua by PNG media does nothing to
correct the general lack of information available to those who could perhaps make
a difference in terms of shaping public perceptions and government attitudes on
West Papua and West Papuans in the country.

148



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

The Indonesian PR machine

The Indonesian government representatives in Papua New Guinea have been suc-
cessful in recent years in improving their image in association with the coverage of
West Papua in the PNG media. In the 1970s and 1980s, the Indonesian embassy in
Port Moresby was having great difficulty handling the negative image of Indonesia
in the PNG media. In fact, the standard reaction was to make no comment when
journalists sought information concerning West Papua.

Anna Solomon, former editor of Wantok, recalls that the policy of her newspaper
then was “to always verify the news that we got with the Indonesian embassy here
in Port Moresby. Most of the time we did not get any response at all” (interview
with Matbob, 21 April 2006). However, this changed in the 1990s with Indonesian
officials taking the initiative to invite journalists to the embassy for functions and
also to organise trips for them to visit West Papua and other parts of Indonesia.

The governments of PNG and Indonesia have formalised bilateral agreements,
benefiting a number of Papua New Guinean organisations, including the journalists.
More positive stories about Indonesia have been appearing in the media from time
to time. For instance, The National recently reported that PNG teachers from the
Sepik region, bordering West Papua to the north, were learning Bahasa Indonesia
in Bali with the aim of preparing PNG students to take further studies in Indonesia
(Solomon, 2006).

Conclusion

The study concludes that there has been a dramatic decline in the Papua New Gui-
nean press coverage of West Papua over the past 20 years. The contributing factors
for the decline of press coverage are regional geopolitics and a general decline in
professional standards of journalism in the PNG press.

More specifically, the cover of Papuan refugees in PNG has declined to a mini-
mum and superficial level; direct sourcing of information has also declined as PNG
press seems to rely heavily on international news agencies on covering the West
Papua situation on both sides of the border; West Papuan voices have been reduced
as the PNG press relies more heavily on official sources. This is seen as a general
trend in the PNG media. In regard to geopolitical influence, PNG press cover of
Papua depends on Australian media cover and on stories that affect mostly Australia
directly on the Indonesian and West Papuan issues. There was not enough evidence
to show that PNG press cover of West Papua is influenced by PNG’s relationship
with Indonesia, however the growing importance PNG puts on its relationship with
Indonesia can influence public perceptions.

While the West Papuan conflict remains unresolved, keeping it out of regular media
reporting can only contribute to the deterioration of the situation as the frustration of
West Papuans increases. With a conflict like this on its doorstep, PNG cannot keep turn-
ing a blind eye, especially because it hosts so many West Papuans. Increased in-depth
reporting on this issue can help PNG citizens to better understand how West Papua is
part of a complex relationship between Indonesia, Australia and Papua New Guinea.

149



SOUTH PACIFIC ISLANDS COMMUNICATION e« chapter seven

References

Action (2002). Pacific refugees’ stories waiting to be told. WACC, No. 244, May.

AsiaMedia (2004). Papua: journalist Mark Worth’s sudden death shocks. Accessed 26 April
2006, www.asiamedia.ucla.edu/print.asp?parentid=6642

Budiardjo, C. & Lien Soei Liong (1983). West Papua: the obliteration of a people.

London: Tapol.

Dorney, S. (1998). Outwitting repression of the media in PNG. Pacific Journalism

Review, 5(1): pp. 99-106.

Evans, F. (2004, July 7). West Papua: a struggle for human rights, Green Left Weekly.
Accessed 26 April 2006, www.greenleft.org.au/back/2004/588/588p17. htm

FPcN (Friends of People Close to Nature) (2005). RFK West Papua Report — October 2005.
Accessed 6 February 2006, fpcn-global.org/

IF] (International Federation of Journalists) (2006, February 17). IF] says foreign media ban
in West Papua continues to obstruct press freedom. Accessed 26 April 2006, www.ifj.
org/default.asp?index=3720&language=EN

Kennedy Memorial Centre for Human Rights (2006). The West Papua Report, March 2006.

Kirsch, S. (2002). Rumour and other narratives of political violence in West Papua.

Critique of Anthropology, 22(1): pp. 53-79.

Martinikus, J. (2002). Paradise betrayed: West Papua’s struggle for independence. Quarterly
Essay, 7: 1-83.

Martinikus, J. (2006, April 13). Indonesia clamps down on reporting of
West Papua. The Age. Accessed 26 April 2006, www.theage.com.au/text/
articles/2006/04/12/1144521396954.html

Map, W. (2001). PNG intelligence officers accused of espionage. The National, 4 January.

Mote, O. (2007). Media Access to Papua Tightened, Claims Academic. Pacific Media
Watch, 24 October. www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=35944

New Internationalist (2005). The unreported year 2005 / East Asia & Pacific, pp. 4-5.
New Internationalist (2002). West Papua — April 2002 Theme, pp. 9-28.

Osborne R. (1985). Indonesia’s secret war: the guerrilla struggle in Irian Jaya. Sydney: Allen
and Unwin.

Pacific Media Watch (2006, March 17). Papua protests: eyewitness: “They feel oppressed”

Pacific Media Watch (2006, April 11). Papua: OPM looks to change Pacific attitude to
independence.

Pacific Media Watch (2006, May 5). Journalists charged, media independence at risk in
Papua.

PCRC (Pacific Concerns Resource Center (2001). PCRC briefing paper on West Papua
2001.

Post-Courier (1984, February 29). Future of Irian Jaya refugees in doubt, p. 2.
Post-Courier (1984, August 13). 51 Starve to Death.

Post-Courier (1984, September 27). 51 starve to death, p. 1.

Post-Courier (1984, March 9). They're refugees, not criminals: lawyer, p. 3.

Rheeney, A. (2006a, March 29). Rethink Papua policy. Post-Courier, p. 6.

Rheeney, A. (2006b, April 13). Papuans favour Aust. Post-Courier, p. 8.

Rumakiek, R. (2004). The dynamics of conflict in West Papua: prospects for the future.

150



local issues » Local Media, Regional Sensitivities

Summary of a discussion paper presented at the conference on conflict and conflict
resolution in Asia and the Pacific, USP/ANU, Suva, 25-27 October.

Sharp, T. (2006). West Papua: the “other” Timor. Accessed 26 April 2006, www.irja.org/
politics/tim.htm

Solomon, A. (1995). Hidden obstacles to the real story. In D. Robie (Ed), Nius bilong Pasifik:
mass media in the Pacific. Port Moresby: UPNG Press.

Solomon, S. (2006, March 17). Pioneers in a language school. The National, Weekender
supplement, p. 16.

The Embassy of the Republic of Indonesia Port Moresby (2001). Facts on Indonesia’s
Sovereignty over Irian Jaya: questions and answers, June.

Togarewa, N. (1984, September 27). Holiday Camps? The Times of Papua New Guinea, pp.
20-21.

UNHCR (2006). Country Operations Plan, Overview, Country: Papua New Guinea,
Planning Year 2006.

Interviews

Ana Solomon, former editor of Wantok and general manager of Word Publishing, interview
with Patrick Matbob, Port Moresby, 21 April 2006.

Franz-Albert Joku, former editor of The Times of Papua New Guinea, interview with
Patrick Matbob, Port Moresby, 31 April 2006.

Harlene Joku, former journalist of The Times, interview with Patrick Matbob, Port
Moresby, 31 April 2006

Moses Werror, OPMRC chairman, interview with the authors, 9 May 2006.
Daniel Menufandu, OPMRC members, interview with the authors, 9 May 2006.
Peter Hamadi, OPMRC members, and interview with the authors, 9 May 2006.
Reuben Hamadi, OPMRC members, interview with the authors, 9 May 2006.

151





